Skip to content

Klacht over mijn energieleverancier, wat moet ik doen?

Je hebt een klacht tegen de energieleverancier. Dat kan gebeuren. Waar mensen werken worden
soms fouten gemaakt. Het beste is om gehoord te worden en de klacht snel op te lossen. Hoe je dat doet lees je in ons blog.

Alle klachten zijn de moeite waard

Je hebt net een slechte ervaring gehad met een verkoper van een energieleverancier aan de deur. Of de jaarlijkse afrekening is ineens veel hoger dan vooraf berekend. Er worden beloftes gemaakt door de leverancier die niet worden nagekomen. Maar ook een slecht bereikbare klantenservice of veel storingen van een bijvoorbeeld een slimme meter zijn het waard om een klacht over in te dienen.

Een energieleverancier hoort zich natuurlijk aan gemaakte afspraken te houden, dient goed bereikbaar te zijn voor zijn klanten en met een oplossingsgerichte visie problemen op te lossen.

Het niet indienen van een klacht (omdat het misschien teveel werk lijkt) is een slecht plan. Als een
leverancier niet weet wat er misgaat in de organisatie, kunnen ze ook geen verbeteringen
doorvoeren. Het indienen van een klacht is dus voor beide partijen gunstig. Jij kan de frustratie een
beetje van je af schrijven en de energieleverancier heeft weer een moment om zijn klantenservice te toetsen.

Bij wie dien ik mijn klacht in?

Er is iets voorgevallen waar je het niet mee eens bent, en je wil een klacht indienen. Maar weet je bij wie je de klacht moet indienen? Moet je bij de netbeheerder zijn of bij je energieleverancier?

Bij de netbeheerder kan je terecht voor:

  • Het aanvragen, wijzigen, verplaatsen of verwijderen van uw aansluiting.
  • Storingen.
  • Meldingen van een vermoeden van energiefraude.
  • Technische vraagstukken over uw gas- en elektriciteitsmeter.
  • Plaatsing van een slimme meter.
  • Privacy vragen.
  • Onderhoud aan kabels en meters.
  • Het doorgeven dat u gaat terugleveren. (Denk aan: zonnepanelen)

Bij de energieleverancier kan je terecht voor:

  • De energienota.
  • Meterstanden.
  • Wijzigingen in je persoonlijke gegevens.
  • Overstappen naar andere energieleverancier.
  • Het doorgeven van een verhuizing.
  • Vragen over saldering (saldering is: Op je energierekening staat hoeveel stroom je geleverd hebt gekregen van je energieleverancier. Dat staat vermeld in kWh. Daarvan wordt de
    energie die je hebt terug geleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen)
  • De prijs die je betaalt voor de levering van energie en de netwerkkosten.
  • De kosten- en verbruiksoverzichten.
  • Het treffen van een betalingsregeling.
  • Groene of grijze energie.
  • En voor andere vragen over de levering van energie.

Tijd om de klacht in te dienen!

Je weet waar je moet zijn met je klacht. Nu is het tijd om deze te in te dienen. Om het gemakkelijk te maken gaan we deze in 5 stappen aanmaken.

  1. Omschrijf voor jezelf helder en duidelijk wat de klacht is.
  2. Bepaal zelf een oplossing voor dit probleem. Met welke uitkomst kan je gelukkig zijn.
  3. Neem telefonisch en/of schriftelijk (mail) contact op met je netbeheerder of
    energieleverancier. Leg je probleem voor en vraag om opheldering. Betreft het een klacht?
    Geef dit dan door aan de medewerker aan de telefoon of vermeld dit in het schrijven.
  4. Word je niet gehoord of wordt je probleem niet of onvoldoende opgelost? Dan dien je een
    schriftelijke klacht in bij interne klachtencommissie van het betreffende energiebedrijf.
  5. Kom je er nog niet uit? Dan kun je contact opnemen met de Geschillencommissie Energie.

Klacht indienen? Zo gepiept!

Een klacht indienen bij een energiebedrijf lijkt een heel gedoe. Maar niets is minder waar. We
hebben hier een aantal handige links voor je waardoor een klacht indienen een peulenschil wordt.

Voorbeeldbrieven: Op de site van Consuwijzer staan tal van voorbeeldbrieven speciaal gericht op het indienen van klachten bij energiebedrijven.

Klachtenkompas: Dit is een initiatief van de Consumentenbond. Op dit online klachtenplatform kun je gratis een klacht indienen. Het doel van deze site is dat je samen met het betreffende bedrijf tot een oplossing komt. Let op: deelname van bedrijven is vrijblijvend en alle klachten worden openbaar gemaakt. Bijzonder gemakkelijk om te zien hoe bedrijven klachten behandelen.

De geschillencommissie: Voor als de nood echt hoog is de geschillencommissie. Bijna alle
energiebedrijven zijn aangesloten bij de geschillencommissie energie. Heb je een klacht ingediend en deze is binnen 4 weken niet in behandeling genomen? Dan mag je de klacht indienen bij deze
commissie.

Blijf altijd hoffelijk

Met al deze tips en handigheidjes hebben we het hopelijk een stuk gemakkelijker voor je gemaakt
om een klacht in te dienen bij je netbeheerder of energieleverancier. Probeer de voorbeeldbrieven of het klachtenkompas eens uit. Beide zijn bijzonder handig.

Houd het taalgebruik in het schrijven netjes en doe dit vooral ook aan de telefoon. Een medewerker van een klantenservice zal sneller een luisterend oor hebben voor een duidelijke klacht, uitgesproken op een rustige en zakelijke toon.

Onredelijkheid en grof taalgebruik leiden meestal tot een bijzonder onplezierig gesprek waar zelden
een bevredigende oplossing uitkomt.

 

Laat een reactie achter